Nieuwe Skoda Fabia 2022

Nieuwe Skoda Fabia 2022

Deze vierde generatie Skoda Fabia markeert de grootste verandering in de geschiedenis van de compacte hatch.

De brede grille en scherpe lijnen van de Fabia dragen bij aan de aanwezigheid van de auto op de weg, en dat is iets wat niet veel anderen in het segment kunnen afdwingen.

Met vier meter is de Fabia weliswaar Skoda's kleinste auto, maar hij is verre van klein. Een voordeel van deze uitbreiding is dat er nu meer passagiersruimte binnenin is, vooral voor de achterpassagiers. Skoda kan nu bogen op een van de grootste bagageafmetingen in zijn segment; hij evenaart de grotere Volkswagen Golf met 380 liter en is 50 liter groter dan het oudere model.

2022 Skoda Fabia

Neem plaats in het interieur en je wordt begroet met een indeling die de perfecte mix is van functionaliteit, stijl en vele praktische functies. In dit voorbeeld is de auto uitgerust met een 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel met vijf verschillende configureerbare displays. Standaard heeft de auto strak vormgegeven analoge wijzerplaten met een kleiner display in het midden om relevante informatie zoals rijgegevens weer te geven. Voor het infotainmentsysteem zal een trio touchscreens beschikbaar zijn, variërend van 6,5 tot 9,2 inch, waarbij de laatste is voorzien van gebarenbediening. Skoda rust de middenconsole uit met twee USB-C oplaadpoorten en er is de optie van een draadloos oplaadpad, terwijl er nog twee USB-C poorten beschikbaar zijn voor wie achterin zit.

2022 Skoda Fabia

De overstap naar een volledig benzinegamma doet de Skoda Fabia geen kwaad, en van de verschillende motoren die we proefden, is de 1.0-liter TSI Evo de liefste wanneer hij wordt gekoppeld aan een zeventraps DSG automatische transmissie. Over het algemeen loopt hij soepel en stil, met voldoende prestaties om de Fabia met gemak voort te trekken. De 110 hp sterke motor is de krachtigste van de twee versies van de huidige TSI-motor. Een 95 hp variant is beschikbaar, maar heeft alleen een handgeschakelde vijfversnellingsbak, terwijl deze motor ofwel een DSG of een handgeschakelde zesversnellingsbak heeft.

De ophanging is niet overdreven stug en gaat goed om met oneffenheden in het wegdek. De besturing is licht, maar lijkt niet te zijn losgekoppeld van de vooras. De meeste mensen zullen de responsiviteit en wendbaarheid van de Skoda waarderen en het zicht rondom is goed, vooral aan de achterzijde.

2022 Skoda Fabia

Ver buiten de stad en op de snelweg heeft de Fabia het nakijken. Bij 120 km/u gaat het er hard aan toe en deze 110 hp sterke motor maakt snelwegritten net dat tikkeltje makkelijker. Het weggeluid is ook niet al te veel. We vonden dat andere motoren trager optrekken en het ontbreken van een zesde versnelling is ook merkbaar.


De nieuwe Skoda Fabia is een welkome vergroting van de omvang en positioneert zich op een manier die sommige mensen er gemakkelijk toe zou kunnen aanzetten om van een grotere auto over te stappen op een kleinere auto. De Fabia is praktisch en het interieur is ook een stapje beter dan dat van zijn voorganger.

Skoda Fabia vanaf € 20.290

 

Vorig NieuwsNISSAN QASHQAI 2022
Volgende NieuwsDe nieuwe Peugeot 308