Seat Ibiza 2022 rewiev

Seat Ibiza 2022 rewiev

Seat heeft de nieuwe Ibiza geïntroduceerd. Het exterieur ziet er iets anders uit, maar het interieur is veel beter, wat de schattige hatchback aantrekkelijker maakt dan ooit.

De wijzigingen aan het exterieur van de SEAT Ibiza zijn op z'n zachtst gezegd minimaal, met onder meer herziene voor- en achterbumpers, nieuwe kleuren, een paar verschillende wielstijlen en een achterbadge die er nu handgeschreven uitziet. In die zin zou het gepast zijn om te zeggen dat we teleurgesteld zijn.

Binnenin is het echter een heel ander verhaal, nu met een volledig herzien dashboard met een groter touchscreen infotainmentsysteem dat hoger is gemonteerd dan voorheen. Dat betekent niet alleen dat je je ogen niet te ver van de weg hoeft te houden, maar er is ook een handige rand om je hand op te laten rusten zodat je niet doelloos de juiste plek op het scherm raakt. Het beschikt ook over draadloze Apple CarPlay en Android Auto.

2022 Seat Ibiza

Dit vernieuwde instrumentenpaneel heeft ook een mooie dikke, gewatteerde kunststof aan de bovenkant, maar veel van de andere belangrijke touchpoints in het interieur, vooral de achterkant, maken gebruik van goedkope, harde kunststoffen.

We hebben ons experiment gedaan met de 1.0 TSI FR versie. Vooral wanneer je de geweldige handgeschakelde versnellingsbak door elkaar husselt en het toerental wat opkrikt. Het vermogen is maximaal 95 hp bij een vrij hoog toerental van 5.000 t/min, maar als je hem op snelheid krijgt, trekt hij lekker op. Hij zal de stadsmensen het best bevallen, maar het is meer iets voor lange afstanden op de snelweg, en met de cruise control die nu standaard is in het hele gamma, zal ook dat wat comfortabeler zijn.


De FR en FR Tech zijn beide voorzien van een sportonderstel dat de auto 15 mm dichter bij de grond trekt en ook het rijgedrag strakker maakt. Dat is soms merkbaar en het draagt natuurlijk bij aan de rijeigenschappen van de auto in de bochten, maar het comfort dat je van een betaalbare compacte hatchback mag verwachten, gaat er niet op achteruit.

De besturing is goed in de stad met een licht gevoel, maar biedt voldoende feedback voor cruisen op de snelweg en sportief rijden. Alle modellen bieden verschillende rijmodi, waaronder Eco, Normal, Sport en Individual, maar er is niet echt veel dat u zelf kunt aanpassen.

2022 Seat Ibiza
Voor die prijs krijgt u waarschijnlijk wel veel uitrusting, waaronder een infotainmentsysteem met touchscreen. Het digitale instrumentenpaneel zal naar verwachting standaard zijn op alle modellen behalve de instapmodellen. Lichtmetalen velgen, LED-verlichting en klimaatregeling zijn waarschijnlijk standaard in het hele gamma, wat de aantrekkingskracht nog vergroot.

Prijs
De nieuwe Ibiza is in Nederland te koop in 6 verschillende uitvoeringen.
Reference : € 19.700
Style : € 21.850
Sytle Business Intense : € 22.150
FR : € 24.850
FR Business Intense : € 25.250
FR Plus : € 26.150

Laatste woord; Ibiza is een kleurrijke optie met zijn variëteit en prijsstelling die alle segmenten aanspreekt. De FR Plus is het meest volle en krachtige model, en hij zal zeker de aandacht trekken op de weg.

E.Ally

Vorig NieuwsDe nieuwe Peugeot 308
Volgende NieuwsVolvo C40 Recharge puur elektrisch