Zenvo V12 Hybride Hypercar:

Zenvo V12 Hybride Hypercar:

Zenvo V12 werkt meer aan hybride hypercar.

Het Deense Zenvo heeft nog nooit een auto met minder dan 1.000 pk geproduceerd in een beroemd bedrijf, deze supercar fabrikant voor zover wij weten. Het meldt echter dat er een hypercar met nog meer vermogen op komst is.

Zenvo introduceerde in 2008 de ST1, goed voor 1.104 pk uit een 7,0-liter V8. Deze auto werd later de TS1 genoemd en vormde de basis van de TSR-S, met zijn enorme bewegende achtervleugel. Diezelfde V8 haalt nu dankzij twee compressoren 1.194 pk, de 0-100 tijd is goed voor 2,8 seconden.

We hebben in 2018 met zo'n TSR-S mogen rijden (GTO 3/2018) en ik kan je verzekeren dat het een ronduit vreemd apparaat is, zelfs vanaf de passagiersstoel. Er zit zoveel geweld in dat niemand er echt aan gewend is. Het is bewezen door de laatste geruchten dat er altijd nog meer mogelijk is. Ondertussen sprak de Britse Top Gear CEO Jens Sverdrup, die geen al te beste start heeft gehad met de Zenvo, en merkte hij op dat er volgend jaar een volledig nieuwe Zenvo beschikbaar zal zijn. In tegenstelling tot de TSR-S zal deze niet gebaseerd zijn op de TS1, maar op een geheel nieuw model.

De auto zal naar verluidt een volledig nieuwe en "eigen" motor onder de kap hebben, ditmaal een V12. Het is naar verluidt een "nu of nooit" ding, want over een paar jaar hoef je zo'n motor ook niet meer in hypercar-land te vinden. Dankzij de twee elektrische turbo's levert hij al zo'n 1.200 pk, maar dat vindt Zenvo niet genoeg. Daarom wordt de hulp van elektrische kracht ingeroepen, waardoor er tussen de 1.500 en 1.800 pk geproduceerd zal kunnen worden. De achttraps automatische transmissie moet al dat vermogen naar de achterwielen leiden.

Een vierwielaangedreven versie wordt nog overwogen, want die zou heel goed passen in een van de twee versies van deze nieuwe auto. Een meer GT-achtige hypercar, misschien zoiets als McLaren's Speedtail, zal in aanmerking komen voor vierwielaandrijving. Er komt ook een meer track-use versie, maar die zal ook legaal zijn op de extremere straten. Op zijn lichtst zou dit beest niet meer dan 1.250 kg mogen wegen, een gewicht waar Emira's Lotus "licht aan toevoegt".
Ook in Emira-regio's vertrouwen we niet meer op een prijskaartje. Exacte aantallen worden niet expliciet genoemd, maar Zenvo mikt op de flinterdunne toplaag van de autowereld en garandeert maximale exclusiviteit voor mensen die alles al hebben. We verwachten dus een prijs van meer dan een miljoen euro. Het zou iets minder kunnen of moeten zijn, maar het is goed om te weten dat Zenvo ook een tweede model hoopt te maken op dezelfde basis. Dat wordt waarschijnlijk een iets minder buitenaardse supercar en een waardige opvolger van Zenvo's vroege modellen met een V8.
 

 

Emily A.

Vorig NieuwsBuick Envista :
Volgende NieuwsSkoda versnelt elektrificatie: