Skoda houdt zich bezig met de erfenis van de 1100 OHC Coupe zelf:

Skoda houdt zich bezig met de erfenis van de 1100 OHC Coupe zelf:

De prototype-afdeling van het merk en de museumstaf besloten de handen ineen te slaan om de Skoda 1100 OHC Coupe opnieuw op te bouwen.

Het idee voor de Skoda 1100 OHC ontstond in 1956. In die tijd produceerde Skoda twee exemplaren van open raceauto's, voornamelijk ontworpen voor endurance races. In 1959 begon het merk te werken aan een gesloten versie van deze racer. De Skoda lay-out was zorgvuldig uitgedacht. De atmosferische 1,1-liter viercilinder werd achter de vooras geplaatst en leverde 92 pk bij 7.700 tpm, mede dankzij twee carburateurs. Bij een voertuiggewicht van slechts 555 kilogram was dat voldoende om goede prestaties te garanderen. Door de overbrengingsverhoudingen die voor elk circuit anders kunnen worden afgesteld, heeft de kleine Skoda een topsnelheid van 200 km/u.

Skoda 1100 OHC Coupe


Skoda maakte uiteindelijk twee exemplaren van de gesloten 1100 OHC, die met zijn grote koelsleuven op de vleugels en de afgeronde vorm lijkt op een kruising tussen een klassieke Ferrari en een Mercedes-Benz 300 SL. De racecarrière van de kleine auto duurde tot 1962, toen een verandering in de regels betekende dat de 1100 OHC niet langer kon deelnemen aan bepaalde evenementen. Beide auto's werden verkocht aan particulieren die de auto's later op hun eigen manier in de prak reden.

Skoda 1100 OHC Coupe

 Uiteindelijk gebruikte Skoda de afzonderlijke resten van deze twee auto's en de originelen om een nieuwe 1100 OHC Coupe te maken. De originele motor van de eerste auto bleef bewaard, en omdat er maar weinig races mee werden gereden, kon Skoda ook de voeding gebruiken voor het restauratieproject. De aluminium carrosserie moest volledig worden vernieuwd. Uiteindelijk werden alle aluminium carrosserie panelen met de hand gelast en gevormd. Daarnaast gebruikte Skoda enkele onderdelen die ook in productiemodellen te vinden zijn. De portier grepen aan de buitenkant kwamen van de Skoda 1200 en sommige sleutels en contactsleutel kwamen van de Skoda 440. Het driespa aks stuurwiel is afkomstig van de vooroorlogse Skoda Popular.

Skoda 1100 OHC Coupe


Voor degenen die geïnteresseerd zijn in dit bijzondere restauratie project. De Skoda 1100 OHC Coupe zal naast de open versie in het museum worden tentoongesteld en zal dus niet te koop zijn. Het zal ook beperkt worden tot één exemplaar. 
 

Emily A.

Vorig Nieuws2022 Vanderhall Brawley prijs en kenmerken:
Volgende NieuwsOver E-Tense Performance van DS Automobiles