Over E-Tense Performance van DS Automobiles

Over E-Tense Performance van DS Automobiles

Het voertuig, dat het E-Tense Performance model van DS Automobiles is, zal verschijnen met een interessant en opvallend design.

 E-Tense Performance. Met deze elektrische supercar heeft DS een tipje van de sluier opgelicht van hoe toekomstige modellen eruit zullen zien, en het werkingsmodel is ook technisch belangrijk.

DS E-Tense Performance

 

De E-Tense Performance is ontwikkeld door DS Performance, de motor sporttak van DS, dat in twee Formule E-seizoenen zowel het team- als het constructeurskampioenschap heeft gewonnen. De conceptauto heeft strakke lijnen en zijn silhouet doet denken aan een Alpine A110. Aan de voorkant springen de opvallende koplampen, bestaande uit een verticaal en horizontaal gedeelte, onmiddellijk in het oog. Omdat de E-Tense Performance elektrisch is - de grille - wordt die vervangen door iets wat de DS de Aero Sport Lounge noemt. Dit omvat de combinatie van het DS-logo met een driedimensionaal effect en een speciale welkomstsequentie wanneer je de auto ontgrendelt.

 

DS heeft de E-Tense Performance gespoten in een combinatie van groengeel en zwart die van kleur verandert naargelang de kijkhoek en het licht. Het dak van de E-Tense Peformance loopt door tot aan de achterzijde, de concept car mist een achterruit en is uitgevoerd met een streeppatroon. Aan de achterzijde is een grote diffuser met centraal mistachterlicht iconisch. De achterlichten zijn grote LED-units met een kenmerkend ruitpatroon. Om er geen twijfel over te laten bestaan dat dit een elektrische supercar is, heeft de DS een grote - E- achter de E-Tense Performance geplaatst. Om de supercar zo aerodynamisch mogelijk te houden, zal hij rollen op gedeeltelijk afgedichte 21-inch wielen.

DS E-Tense Performance

E-TENSE PERFORMANCE:
De E-Tense Performance, een lege huls, verschilt niet van veel andere werkende modellen. De gladde carrosserie verbergt een carbon monocoque en de aandrijflijn van de Formule E-racewagen. De aandrijflijn bestaat uit twee elektromotoren met een totaal vermogen van 600 kW (815 pk). Deze aandrijflijn kan ook energie regenereren met een vermogen van 600 kW. DS meldt dat de E-Tense Performance nog steeds is uitgerust met een conventioneel remsysteem zoals de wet voorschrijft, maar in de praktijk levert het energieregeneratie systeem voldoende remkracht om de remschijven niet volledig te hoeven gebruiken.

DS E-Tense Performance

De batterij, die achter het midden van de auto is geplaatst om een optimale gewichtsverdeling te garanderen, is eveneens van Formula E-afkomstig. Quartz EV Fluid, een speciaal soort koelvloeistof, zorgt ervoor dat de batterij sneller ontladen en weer opgeladen kan worden. Prestatiecijfers voor de E-Tense Performance zijn nog niet bekend, maar DS begint deze maand met het voor het eerst testen van de conceptcar. Dat zal het merk onder meer doen met Jean-Éric Vergne en Antonio Felix da Costa. Tot die tijd zal DS ook de cijfers bekendmaken.

DS E-Tense Performance


Vooralsnog ziet het er niet naar uit dat de DS de E-Tense Performance in productie zal nemen. Wel wil het merk de kennis die is opgedaan met de concept car gebruiken in zijn toekomstige modellen. "We zien het als een laboratorium waar we het gedrag van componenten analyseren en verder ontwikkelen met het oog op de productie", zegt Thomas Chevaucher, directeur van DS Performance. Het idee hierachter is om nieuwe oplossingen te vinden om de kosten te verlagen, de productie te vereenvoudigen en toepassingsmogelijkheden in productiemodellen te onderzoeken. Ook de nieuwe generatie E-Tense-modellen profiteren van deze ontwikkelingen.

 

Emily A.

Vorig NieuwsSkoda houdt zich bezig met de erfenis van de 1100 OHC Coupe zelf:
Volgende NieuwsDe nieuwe MG Cyberster Roadster en e-Motion modellen: