Over de chip crisis:

Over de chip crisis:

De fabrikanten verwachten dat de chipcrisis tegen eind 2022 zal afnemen, en de auto-industrie zegt dat het aanbod van halfgeleiders zich zal normaliseren.

 

Volgens de consensus in de sector zal het wereldwijde tekort aan chips, dat de autoproductie de afgelopen 12 maanden heeft gehinderd, tegen het einde van dit jaar afnemen naarmate het aanbod normaliseert.

In 2021 zullen klanten met een bovengemiddelde koopkracht in de rij staan voor nieuwe auto's als de economieën zich herstellen van de pandemie. Maar het slinkende aanbod van wereldwijde chipmakers heeft autofabrikanten gedwongen om te kiezen welke modellen te maken, welke klanten te behagen, en zelfs welke technologie te houden en welke weg te gooien.

"In het afgelopen jaar hebben we aanzienlijke engineering- en managementmiddelen besteed aan het oplossen van problemen met de toeleveringsketen, het herschrijven van de code, het vervangen van onze chips en het verminderen van het aantal chips dat we nodig hebben," zei Tesla CEO Elon Musk vorige maand.

Geschatte analistenbureau LMC Automotive schat dat fabrikanten vorig jaar 9,6 miljoen minder auto's hebben geproduceerd.

Zij schatten dat Ford het meest getroffen is en wereldwijd 1,26 miljoen minder voertuigen produceert, gevolgd door de Volkswagen Group met 1,15 miljoen en General Motors met 1,09 miljoen.

Volgens LMC zijn de verkopen in Europa met 1,5% gedaald sinds 2020, toen de pandemie toesloeg, en met 26% ten opzichte van het gemiddelde van 2018-2019.

Dit jaar zal LMC naar verwachting echter het productievolume halveren dat verloren is gegaan door de chipcrisis om uit te komen op 4,8 miljoen. "De vraag blijft het aanbod overtreffen," zei Pete Kelly, managing director van LMC.

Klanten moeten nog wat langer wachten.

Het probleem wordt nog verergerd door de sterke vraag naar allerlei soorten chips, volgens een recente enquête van het Amerikaanse ministerie van Handel onder chipfabrikanten en consumenten. Van 2019 tot 2021 is de vraag met 17% gestegen omdat consumentenproducten, van auto's tot mobiele telefoons tot video slots, meer chip verslindende technologie bevatten.

Europa en de VS, die hun afhankelijkheid van Azië voor hun chips willen verminderen, pakken dit probleem nu dringend aan. De Europese Unie heeft zelfs de European Chip Act in het leven geroepen om de lokale ontwikkeling van chipfabrieken te ondersteunen, en één fabrikant van Intel zegt er klaar voor te zijn.

 

Emily A.

Vorig NieuwsPorsche Landject nieuwe elektrische
Volgende NieuwsNieuwe GMC Hummer