Nieuwe Ford Mustang:

Nieuwe Ford Mustang:

De Mustang komt terug met een V8 alleen als directe cabriolet.

Nog geen 60 jaar na de presentatie van de eerste Ford Mustang maken we kennis met de geheel nieuwe zevende generatie van de pony car. De nieuwe Ford Mustang krijgt weer een V8 en wordt meteen aangeboden als Convertible en als extra sportieve Dark Horse. De nieuwe Ford Mustang komt ook naar Nederland, met alleen de dikke achtcilinder.

Met de populariteit van de elektrische Mustang Mach-E zouden we bijna vergeten dat Ford ook nog een echte Mustang verkoopt. Je weet wel, dat sportieve model dat je kunt kopen met een 5,0-liter V8. Bijna negen jaar na de presentatie van de vorige generatie Mustang komt Ford met een geheel nieuw exemplaar. Wat is er aan de hand? Voorlopig lijkt de nieuwe Mustang vrolijk vanaf de kant toe te kijken hoe de elektrificatie boot naar de horizon rolt.


V8 vermogen:
Ford moet de gedetailleerde specs van de nieuwe Mustang nog onthullen, maar we weten wel dat 'Stang' weer een krachtige 5.0 V8 krijgt. Daar blijft het niet bij. Net als de oude generatie is de nieuwe Mustang een viercilinder. Hoewel deze benzinemotor volledig nieuw is, gaat het volgens de fabrikant opnieuw om een EcoBoost-motor met een slagvolume van 2,3 liter. Vierwielaandrijving? Vergeet het maar. De zevende Mustang is altijd achterwielaandrijving. De achterwielen krijgen kracht via een handgeschakelde zesversnellingsbak of een tien traps automaat als je voor de V8 kiest. Kies je voor vier pitters, dan valt er weinig te kiezen, want de 2.3 EcoBoost is altijd gekoppeld aan auto. Ford heeft het niet over elektrificatie, dus het ziet ernaar uit dat er voorlopig geen hybride versie van de nieuwe Mustang komt. De huidige Mustang GT levert met zijn V8 449 pk, terwijl de 2.3 290 pk levert.

Design en interieur:
Natuurlijk is de nieuwkomer meteen herkenbaar als een Ford Mustang. Het model heeft een lange motorkap en een vroeg aflopende daklijn die naadloos overgaat in de achterklep. Aan weerszijden van de grille zien we platte, naar de aarde gerichte LED-koplampen. Hoewel de achterlichten er veel strakker uitzien dan bij het oude model, bestaan ze nog steeds uit verticale delen. Opmerkelijk: De raamafbeeldingen van de nieuwe 'Stang' lijken als twee druppels water vergeleken met het model dat hij vervangt, wat ons op de een of andere manier laat zien dat de zevende Mustang niet tot in het kleinste moertje nieuw is. Ford laat meteen de Mustang Convertible zien, die opnieuw een stoffen kap krijgt.

Ook in het interieur heeft Ford de Mustang omgebouwd naar 2022. Zo vind je achter het stuur een 12,4 inch digitaal instrumentencluster visueel gecombineerd met het ernaast geplaatste infotainment scherm. Dit scherm heeft een diameter van 13,2 inch. Aan de onderzijde bevinden zich twee licht hoekige ventilatieopeningen. Wie in het interieur een scala aan designverwijzingen naar de Mustang-geschiedenis verwacht, komt bedrogen uit. Goed nieuws voor wie niet helemaal tevreden is over het materiaalgebruik in de huidige Mustang: Volgens Ford is het aanzienlijk verbeterd.

Ford heeft meteen een extra sportieve versie geïntroduceerd, waarmee volgens de fabrikant ook op het circuit kan worden genoten. De Dark Horse heeft een limited-slip differentieel, een grotere anti-roll bar achter, extra verstevigingen en stijvere veren. Hoewel de 5.0 V8 in de Dark Horse ongetwijfeld iets krachtiger is dan die in de Mustang GT, heeft Ford voor deze variant nog geen specs vrijgegeven.

De nieuwe Ford Mustang komt nog dit jaar naar de Amerikaanse dealers. Zoals gezegd komt de nieuwe 'Stang naar ons land met alleen een V8.

 

Emily A.

Vorig NieuwsRolls-Royce Specter:
Volgende NieuwsSubaru heeft in Japan het doek getrokken over de geheel nieuwe Crosstrek.