Mazda stelt de CX-60 diesel hybride line-up voor: prijs en kenmerken.

Mazda stelt de CX-60 diesel hybride line-up voor: prijs en kenmerken.

Naast de zescilinder diesel is de Mazda CX-60 er ook met een 3,0-liter benzine plug-in hybride.

Mazda heeft details onthuld over een nieuwe aandrijflijn voor de CX-60 SUV, met twee versies van deze hybride diesel die volgend jaar worden verwacht.


De diesel motoropties vertegenwoordigen de eerste keer dat we Mazda's nieuwe e-Skyactive D-technologie zullen zien, die de 3,3-liter straight-six combineert met 48V hybride ondersteuning. Het krachtigere model levert 251 pk en 550 Nm koppel en stuurt zijn vermogen via Mazda's i-Activ vier wie laan drijvings systeem. Dat is genoeg voor de CX-60 om in 7,4 seconden van 0 naar 100 km te gaan.

Met de nieuwe CX-60 brengt Mazda , Audi en BMW rechtstreeks naar de eindstreep. Het bedrijf bouwt de markt uit om de Duitse premium merken in te lijven, en de CX-60 biedt een majestueuze cabine, hybride vermogen en een stijlvol design dat wedijvert met de BMW X3.
De CX-60 is groter dan de CX-5 crossover en heeft een evolutie van Mazda's "Kodo"-designtaal die focust op eenvoud en slimme reflecterende oppervlakte-afwerkingen. De geblauwde voorkant heeft een brede, geribbelde grille die aansluit bij de koplampen met dunne LED-werkstrips (die als richtingaanwijzers fungeren), in overeenstemming met Mazda's huidige familiegezicht. Scherpe groeven accentueren de wielkasten en de zij skirts, maar de rest van het design is overwegend overzichtelijk. Het koetswerk aan de zijkant heeft een subtiele twist, met een paar langwerpige achterlichten, vier uitlaateind stukken en een dakspoiler aan de achterkant die past bij Mazda's krachtigste productie auto ooit.

New Mazda CX-60


De CX-60 heeft volledig nieuwe aandrijflijnen in zijn gamma. Naast dieselopties zal de nieuwe e- Skyactive D worden aangeboden als een benzine plug-in hybride die een in totaal 323 pk sterke 2,5-liter viercilinder motor en elektromotor combineert. De aandrijving wordt via een acht traps automaat naar alle vier de wielen gestuurd, waardoor de CX-60 in slechts 5,8 seconden naar 100 km/u kan accelereren.

De elektromotor wordt aangedreven door een 17,8 kWh batterij die in vier uur kan worden opgeladen in een stopcontact thuis. Mazda beweert dat de CX-60 in zuiver elektrische modus tot 60 km kan afleggen bij snelheden tot 100 km/u, terwijl het merk een CO2-efficiëntie van 188mpg en 33g/km claimt.

 

New Mazda CX-60
Het brandstofverbruik daalt lichtjes op de mild hybride dieselmodellen. Het krachtigere model met 251 pk haalt 53,3mpg in de gecombineerde cyclus met een CO2-uitstoot van 137g/km, en het minder krachtige model levert 90 km en 127g/km in.


De 3,3-liter straight-six diesel met 48V mild hybrid- technologie komt later dit jaar, gevolgd door het 3,0-liter straight-six benzinemodel, eveneens met mild hybrid -systemen, en Mazda's Skyactiv in 2023. X-technologie met vonk compressie ontsteking. Deze motoren zijn compatibel met zowel achter- als vierwielaandrijving.

Er zijn drie rijmodi om uit te kiezen; afhankelijk van het scenario zorgen de modi Normal, Sport, Off-Road, Towing en EV, evenals Good Hill Control ervoor dat de auto van steile, glibberige hellingen kan glijden.

New Mazda CX-60

De cabine van de CX-60 zet het premium thema voort, met premium bekleding van stof, hout en leder. Het meerlagige instrumentenpaneel heeft metalen accenten, samen met een reeks fysieke klimaatregelaars. Het breedbeeld infotainment display, dat met een klik wiel wordt bediend, is gecombineerd met een volledig digitaal instrumentencluster.

Ondanks de verpakkingscomplicaties van het hybride systeem biedt de CX-60 570 liter bagageruimte, vergelijkbaar met zijn concurrenten.
 

 

Emily A.

Vorig NieuwsTesla is goed in informatietechnologie:
Volgende Nieuws2023 Kia Niro Hybrid Prijs en kenmerken: