Nieuws

Hoe lang zal het tekort aan halfgeleider chips duren?

Stellantis-baas Carlos Tavares zei onlangs dat hij verwacht dat alles eind 2023 weer normaal zal zijn. Hyundai verwacht dat de situatie tegen het einde van dit jaar zal verbeteren, maar de Volkswagen-groep gelooft net als JLR dat de crisis de norm voor de industrie zal worden. .

Dus dit is ofwel een paar weken of een paar jaar, afhankelijk van wie de beslissing neemt.

"Terwijl de industrie het vierde kwartaal van 2022 ingaat, blijven de verliezen stijgen, maar de eindejaarstotalen zijn duidelijk," zei Sam Fiorani, vice-president van wereldwijde voertuig voorspellingen, AutoForecast Solutions. "Nadat de wereldwijde verliezen vorig jaar 10,5 miljoen eenheden bereikten, verhult het herstel van 3,6 tot 4,2 miljoen eenheden dit jaar grotere problemen in de toeleveringsketen, zowel bij de halfgeleiders als elders.

"Meer chipfabrieken komen op gang, maar er blijven problemen met de scheepvaart, internationale handelsoorlogen en andere verstoringen. Oppervlakkig gezien kan de industrie verwachten in 2023 nog eens 2-3 miljoen eenheden van de verwachte productie te verliezen als gevolg van chips, en dat is niet het geval, inclusief de wereldwijde economische druk. Er wordt rekening gehouden met verliezen door andere oorzaken, waaronder
 

Emily A.