Fiat 500 2022 , always noticeable

Fiat 500 2022 , always noticeable

The young and mischievous model of the city Fiat 500 was introduced with new features

De Fiat 500 is herboren als elektrische auto, maar behoudt zijn o zo belangrijke retro-chique look en je kunt er nog steeds mee rijden als hard-top of cabriolet.

In plaats van een hoop ingewikkelde details toe te voegen aan de buitenkant, is Fiat teruggegaan naar de basis en heeft de 500 er gladder, ronder en nog minimalistischer uit laten zien dan voorheen.

 

De koplampen van het oudere model zijn vervangen door twee halfronde lampen met gebogen dagrijverlichting die uit de motorkap schijnen. De verzonken deurgrepen en verborgen richtingaanwijzers zijn zowat het enige verschil dat je van opzij ziet.

De nieuwe Fiat 500 lijkt aan de buitenkant erg op de oude auto, maar binnenin is het een heel ander verhaal. In plaats van traditionele wijzerplaten is er een gloednieuw digitaal wijzerplaatdisplay van zeven inch, en op het dashboard krijg je een groot touchscreen van 10 inch met draadloze Apple CarPlay- en Android Auto-smartphone-spiegeling.

2022 Fiat 500

De bedieningselementen voor de verwarming en de airconditioning zijn gegroepeerd onder het centrale touchscreen en er is een opbergvak op de plaats van de versnellingspook in een auto met benzine- of dieselmotor.

De ruimte voorin is goed voor twee volwassenen en er zijn fatsoenlijke opbergmogelijkheden, maar de achterbank is slechts tweezits en dat moeten in dit geval vrij kleine mensen zijn.

Motor opties
Als je nog niet klaar bent om elektrisch te gaan, vrees dan niet: Fiat zal naast dit nieuwe model nog een paar jaar de 'oude' 500 blijven verkopen die wordt aangedreven door een mild hybride benzinemotor.

 

2022 Fiat 500

De nieuwe Fiat 500 wordt geleverd met een 23,7 kWh accu met een actieradius van 115 mijl of een 42 kWh accu met een actieradius van 199 mijl. Dat is beter dan de Honda e of Smart EQ, maar slechter dan de Renault Zoe. U kunt uw 500 opladen via een driepins stopcontact, maar dat duurt letterlijk de hele nacht. U bent beter af met de optionele 7,4 kW wall box die de accu's volledig oplaadt in iets meer dan zes uur.


De Fiat 500 wordt geleverd met een motor van 95 pk die in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u kan sprinten, of een elektromotor van 118 pk die genoeg vaart heeft om in negen seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. Dat klinkt niet al te snel, maar de nieuwe 500 accelereert van 0-30 km/u in drie seconden, waardoor hij wendbaar is in de stad en sneller dan de meeste kleine stadsauto's.

Ook handig in de stad is de automatische noodstop van de nieuwe 500, die voetgangers en fietsers op uw weg detecteert en automatisch op de rem trapt als hij denkt dat u op het punt staat ertegenaan te rijden.

Er zijn drie rijmodi: Normal, Range en Sherpa. De Range-modus gebruikt de motor om de accu's op te laden wanneer u remt om de actieradius van de Fiat 500 te vergroten, terwijl het Normal-model dit 'regeneratieve remeffect' vermindert.

2022 Fiat 500

De Sherpa-functie beperkt de topsnelheid van de Fiat 500 tot 50 mph (minder dan 93 mph) en schakelt de airconditioning uit. Deze extreme maatregelen komen van pas in geval van nood, wanneer je echt alle kilometers moet afleggen om een oplaadpunt te bereiken.

De Fiat 500 is nu dus een elektrische stadsauto, maar we denken dat u het ermee eens zult zijn dat het een goede auto is, op voorwaarde dat u niet veel ruimte nodig hebt of het laatste woord verwacht op het gebied van interieurkwaliteit.

 

 

Vorig NieuwsHonda Accord 2022
Volgende Nieuws2022 Kia Sportage