De nieuwe BMW X1 SUV:

De nieuwe BMW X1 SUV:

De BMW X1 krijgt grote veranderingen en de derde generatie zal eind 2022 op de markt komen.

De volgende BMW X1 wordt een revolutie voor het Duitse merk, dat zich voorbereidt op de productie van een auto in lijn met de verregaande elektrificatie strategie van het merk. Daartoe zal de X1 het platform van de bestaande auto updaten en benzine-, diesel-, plug-in hybride- en volledig elektrische versies aanbieden.

De X1 is BMW's op één na populairste SUV en de op drie na best verkochte auto ter wereld. In een tijd van vertragingen in de levering als gevolg van verstoringen in de toeleveringsketen, geeft de lancering van de X1 het merk een voorsprong.

De auto, die veel aandacht kreeg tijdens zijn lange ontwikkelingsprogramma, zal in de tweede helft van dit jaar debuteren en voor eind 2022 in Europa in de verkoop gaan en zou iets duurder moeten zijn dan het huidige model. De sleutel tot de revival van de BMW X1 zal zeker niet een lichte make-over zijn, maar een uitgebreide modernisering van interieur en exterieur.

De huidige X1 is nu BMW's oudste SUV, een jonger model dan de aankomende i3 en de aankomende 7-serie in het hele personen wagengamma van het bedrijf. Als zodanig is er veel te vernieuwen, terwijl het X1-concept relatief ongewijzigd blijft. De nieuwe auto blijft een compacte SUV van topklasse, op de markt gebracht als een traditioneler en praktischer alternatief voor de sportiever ogende X2, die naar verwachting in 2023 zal worden opgefrist.

NEW BMW X1 SUV

Met name het interieur zal sterk verschillen van dat van de huidige auto. De volgende X1 zal gebruikmaken van BMW's nieuwste iDrive 8-systeem en een infotainment pakket met "gebogen scherm", bestaande uit een digitaal instrumentencluster van 10,25 inch en een centraal display van 10,7 inch. De SUV stapt af van de draaischa kelaarinvoer en stapt over op een gebruikersinterface met volledig aanraakscherm.

Het exterieur design is geïnspireerd op de nieuwste compacte modellen van het merk. Scherpere lijnen en details, hoekiger koplampen en achterlichten, en grotere niergrilles aan de voorzijde zijn geïntroduceerd als onderdeel van de visuele opfrisbeurt. De X1 wordt iets groter, met een langer en imposanter profiel.

Onder de nieuwe look ligt een evolutie van de voorwielaangedreven architectuur van het huidige model. De nieuwe X1 stapt over op het FAAR-platform dat wordt gebruikt door de nieuwe 2 Serie Active Tourer en zal de volgende MINI Countryman ondersteunen.

Een mild-hybride drie- en viercilinder turbobenzinemotor zal het leeuwendeel van het ICE-gamma vormen en de voorwielen aandrijven via een acht traps automatische transmissie.

Ondanks zijn tanende belang en populariteit zal ook de dieselmotor in de X1 blijven, met de nieuwste versie van de 2,0-liter viercilinder turbomotor van de nieuwe 2 Serie Active Tourer van het merk.

 

Emily A.

Vorig NieuwsVolkswagen EV productie:
Volgende NieuwsSmart #1 komt 7 april: