De 2023 Pagani C10 lanceert op 12 september.

De 2023 Pagani C10 lanceert op 12 september.

In zijn gepubliceerde teaser, geeft hij een voorproefje van het algemene beeld van de V12 pk auto.

Pagani heeft bevestigd dat de nieuwe C10 hyper car ter vervanging van de tien jaar oude Huayra op 12 september zal worden onthuld.
Het bedrijf toonde ook een schets van het silhouet van de auto, die een idee geeft van de algemene lijnen van de C10.

De zwart gemaakte zijaanzicht komt nadat een prototype onlangs werd gespot terwijl het werd getest op de weg.

Hoewel de C10 zwaar gecamoufleerd is, lijkt het ontwerp van de auto een aantal elementen te vertonen die ook al werden onthuld in een render die in januari uitlekte.

De stijl combineert verschillende elementen van eerdere Pagani-ontwerpen. De brede grille aan de voorzijde en de scherpe carrosserie doen denken aan de Huayra, terwijl de traanvormige cabine vorm doet denken aan de oude Zonda. Met name de vierkante motorkap doet denken aan de styling van enkele van de vroegste Pagani-modellen, zoals de C12 S.

De Pagani is ook voorzien van een in het midden gemonteerde vierpijps uitlaat die op elk model van het bedrijf te zien is. Dit bevestigt dat de auto wordt aangedreven door een interne verbrandingsmotor.

Deze testauto lijkt af te stappen van Pagani's traditionele verticaal gesplitste perspex koplampen.

2023 Pagani C10


Kleine vinnen in de grille voor de grote verstralers lijken mogelijke aerodynamische hulpmiddelen, terwijl slanke maar grote luchtinlaten in het dak en de achterste veerpoten lucht naar het motorcompartiment zuigen.


Deze spionagefoto's gaven ons ook onze eerste blik op de achterkant van de auto. Het algemene ontwerp is vergelijkbaar met de Huayra, maar met een paar achterlichten die meer doen denken aan de Zonda F.


De C10, die naar verluidt al is uitverkocht, maakt naar verluidt gebruik van een nieuwe versie van Mercedes-AMG's 6,0-liter twin-turbo V12. Kopers krijgen de keuze uit een handgeschakelde transmissie of een dual-clutch automaat met paddle shifter.


Met de C10 richt Pagani zich meer op de wegligging dan op de prestaties. In een interview met het Italiaanse tijdschrift Quattroruote zei oprichter en baas Horacio Pagani dat het bedrijf zich meer richt op gewichtsbesparing dan op andere aspecten van het ontwerp.


Pagani is van plan om maximaal 300 exemplaren van de C10 te produceren, waaronder niet alleen coupé- en roadster-varianten, maar ook speciale modellen.


Het Italiaanse bedrijf beweerde dat alleen de aandacht van Amerikaanse klanten het hele productieproces kon vullen.


De C10, waarmee toekomstige modellen zullen worden gehybridiseerd, zal waarschijnlijk de laatste Pagani zijn met een zuivere verbranding.

 

Emily A.

Vorig NieuwsKia bouwt nieuwe fabriek voor elektrische auto's in Korea:
Volgende NieuwsSSangYng Torres