Californië stopt met de verkoop van brandstofvoertuigen tot 2035:

Californië stopt met de verkoop van brandstofvoertuigen tot 2035:

Californië de verkoop van brandstofvoertuigen tot 2035 stopzet en werd unaniem goedgekeurd.

In de Amerikaanse staat Californië is het plan om de verkoop van benzineauto's te verbieden definitief geworden. Tegen 2035 moeten alle auto's die in de staat verkocht worden emissievrij zijn. Gouverneur Gavin Newsom spreekt van het begin van het einde voor de conventionele verbrandingsmotor.

Het Amerikaanse CNBC schrijft dat de wetgevende macht de plannen unaniem zal goedkeuren. De regels zullen alleen gelden voor de verkoop van nieuwe auto's; In 2035 moeten die vrij zijn van schadelijke stoffen. Dat betekent dat vanaf dat jaar in principe alleen nog batterij- en waterstofauto's in de staat verkocht mogen worden. Er is echter al een uitzondering toegevoegd aan de nieuwe wetgeving: er kan beperkte ruimte zijn om plug-in hybrides te blijven verkopen in Californië. Ten tweede is het in tegenspraak met de woorden van gouverneur Gavin Newsom. Hij beschrijft de wetgeving als "een van de belangrijkste stappen in de richting van het uitsterven van de uitlaat zoals we die kennen."

Naast het punt 2035 dat aan de horizon verschijnt, zijn er ook tussentijdse doelen in de wetgeving. Zo moet in 2026 35 procent van de verkochte auto's aan de nieuwe regels voldoen; in 2030 zal dat 68 procent zijn. Het persbureau Bloomberg meldt dat momenteel 15 procent van alle nieuw geregistreerde auto's EV's zijn, dus de staat is al op weg naar de eerste tussentijdse doelstelling.


Ondertussen handelde Californië vroeg als het ging om milieu-eisen voor auto's. In de jaren negentig stelde de California Air Resources Board (CARB) een vrij strenge eis: autofabrikanten die nog auto's in de staat wilden verkopen, moesten ervoor zorgen dat 2 procent van alle nieuwe auto's die in Californië werden afgeleverd emissievrij waren. Dit percentage zou vervolgens geleidelijk worden verhoogd tot 5 procent in 2001 en tot 10 procent in 2003. Later werd deze strenge eis afgezwakt, deels door het aandringen van General Motors dat elektrische auto's niet langer noodzakelijk waren voor fabrikanten om auto's te verkopen in Californië. Strenge voorschriften leidden tot auto's als de Toyota RAV4 EV en General Motors EV1.

 

Emily A.

Vorig NieuwsAlfa Romeo trekt zich terug uit de Formule 1:
Volgende NieuwsHyundai IONIQ 6 is populairder dan IONIQ 5: