AvtoVaz; Verzoek om Lada Granta:

AvtoVaz; Verzoek om Lada Granta:

AvtoVaz; It has decided to reopen its assembly lines and will roll the Lada Granta off the assembly line from June 8th.

Het is nog niet bekend of er meer modellen zullen komen.

Het nieuws werd gebracht door het persbureau Reuters, dat meldde dat AvtoVaz van plan is de productie van de Lada Granta volgende week woensdag te hervatten. Verdere details zijn onbekend. Als AvtoVaz er inderdaad in slaagt de nieuwe Granta's te bouwen, betekent dit dat moederbedrijf AvtoVaz een manier heeft gevonden om de westerse sancties te omzeilen die het gevolg zijn van de Russische invasie in Oekraïne. Deze sancties dwongen AvtoVaz (West) ertoe de productie in maart stil te leggen wegens een tekort aan elektrische onderdelen.

Sindsdien is er veel gebeurd bij de Russische autoproducent. De Renault-groep verkocht in mei zijn volledige belang in AvtoVaz. De Franse groep droeg zijn meerderheidsaandeel in AvtoVaz over aan NAMI, het Russische centrale onderzoeks- en ontwikkelingsinstituut voor auto's en aandrijflijnen. Renault Rusland, de Russische tak van Renault, werd volledig overgedragen aan de Russische autoriteiten in Moskou. Later heeft de raad van bestuur een nieuwe CEO benoemd. Sinds eind mei staat Maxim Sokolov aan het hoofd van de Russische automaker. De 53-jarige Rus is bepaald geen onbekende in de Russische regering, want hij was van 2012 tot 2018 minister van Transport.

In de Lada-hiërarchie is het goedkoopste model dat je kunt krijgen de Granta. Het model is niet de meest populaire keuze van de Russische autokoper, maar die eer gaat naar de iets duurdere Vesta. Het enige probleem met de Vesta is dat hij een Renault versnellingsbak heeft, terwijl de Granta meer "eigen" onderdelen heeft en minder ingewikkeld te fabriceren is. Sokolov heeft de zware taak om nieuwe modellen voor de Lada te ontwikkelen op Russische platforms en met volledig Russische onderdelen. Het is nog niet duidelijk wat er nog meer uit de Lada-fabrieken zal komen. Russische media meldden eerder dat Renault en AvtoVaz een akkoord hebben bereikt om de productie van de Duster voort te zetten onder de vlag van Lada, in Europa bekend als Dacia en in Rusland als Renault. Of dit ook daadwerkelijk zal gebeuren valt nog te bezien.
 

Emily A.

Vorig NieuwsGeely en Volvo autonoom rijden partnerschap:
Volgende NieuwsHyundai Inoiq is gestopt met de productie: