Nieuws

Audi's recycling voor nul uitstoot:

Als onderdeel van haar strategie voor een circulaire economie voert Audi een nieuw proefproject uit dat het gebruik van autoglas in een gesloten materiaalkringloop mogelijk moet maken.

Audi en haar dochterondernemingen begrijpen dat oud autoglas niet kan worden gebruikt om nieuw autoglas te produceren; Reiling Glas Recycling, Saint-Gobain Glass en Saint-Gobain Sekurit leiden de recycling van beschadigd autoglas.

Tegenwoordig wordt het meeste glas uit auto's of panorama daken verwerkt tot drankflessen of isolatiemateriaal. Als met dit project beschadigd autoglas met succes wordt hergebruikt, wordt bij de nieuwe productie minder energie verbruikt en is er minder behoefte aan uitgangsmateriaal zoals kwartszand.


In de eerste fase worden de onderdelen gescheiden op basis van hun soort. In de eerste fase van het project worden de ruiten die niet kunnen worden gerepareerd, eerst in kleine stukjes verdeeld en verwerkt in Reiling Glas Recycling. Uitgaande van de eis dat autoruiten moeten voldoen aan de strengste eisen op het gebied van bots beveiliging, gebruikt het bedrijf moderne en krachtige apparatuur om beschadigd glas weer in de oorspronkelijke kwaliteit te herstellen. Het bedrijf ontleedt alle niet-glas materialen zoals PVB (polyvinyl butyral) plastic platen tot glas, vensterbanken, metalen, antennekabels.

De tweede stap is glasrecycling. Nadat de glasrecycling is verwerkt en alle mogelijke afvalmaterialen zijn gescheiden, verwerkt Saint-Gobain Glass dit materiaal tot glasplaten. De glaskorrels worden eerst op soort gescheiden en vervolgens in speciale dozen opgeslagen, zodat hun herkomst en kleur duidelijk kunnen worden vastgesteld. Het materiaal wordt gemengd met kwartszand, soda en krijt, de belangrijkste bestanddelen van glas, om een zo zuiver en homogeen mogelijk glas te verkrijgen.

Het vlakglas wordt eerst verwerkt tot rechthoeken van ongeveer 3 x 6 meter elk. Later zullen deze panelen in een ander proces door Saint-Gobain Sekurit, de derde bij het project betrokken onderneming, tot autoglas worden verwerkt.


Met dit proefproject wil Audi in de komende drie jaar tot 30.000 ton onderdelen in productie nemen.


In de laatste stap wordt het nieuwe glas gebruikt voor de Audi Q4 e-tron-serie.
De partners, die besloten het proces een jaar lang te testen om informatie te krijgen over de kwaliteit, stabiliteit en kosten van het materiaal, willen deze beglazingen van zijmateriaal gebruiken in de Audi Q4 e-tron-serie. moeten worden gerecycleerd op een economisch en ecologisch gevoelige manier.

 

Emily A.