Audi R8 RWD V10 2022

Audi R8 RWD V10 2022

Snel en Knap

Het lanceringsevenement van de nieuwe Audi R8 V10 Performance met achterwielaandrijving vond plaats op het Spaanse eiland Gran Canaria, dat dichter bij West-Afrika ligt dan de rest van Europa. Audi's engagement voor duurzaamheid betekende kracht uit deze volledig vegetarische traktatie en de herontworpen E-tron batterijpakketten.

 

De R8 zou nooit stilletjes sterven, en hoewel het nog te vroeg is om een overlijdensbericht te schrijven, markeert de komst van de Performance RWD een inkrimping van het gamma die hem, speciale edities daargelaten, naar het pensioen zal duwen. De standaardmodellen zijn stilletjes geschrapt en de keuze is nu beperkt tot een paar dubbele keuzes tussen

2022 Audi R8 RWD V10

Performance-varianten: coupé of Spyder en vierwielaandrijving of achterwielaandrijving.
Audi biedt de bestuurder achter ook een slankere Edition bekleding die koolstofvezel meubilair, 20-inch wielen en een Bang & Olufsen stereo brengt.


Terwijl Audi is voorspelbaar graag de mechanische eenvoud van de R8 portretteren als bewijs van fijn geslepen dynamische doel, de waarheid veel hangt af van hoe snel de rest van de supercar segment beweegt. De afwezigheid van adaptieve dempers en de aanwezigheid van het traditionele sperdifferentieel karakteriseren de Performance RWD als een analoge concurrent in een wereld die steeds digitaler wordt.

2022 Audi R8 RWD V10

Audi's vastberadenheid om de R8 een ander karakter te geven dan de nauw verwante Lamborghini Huracan, betekent dat de krachtige motor stil blijft bij lagere snelheden en in een stillere modus met schakelbare uitlaat. Toch komt zijn wilde kant gemakkelijk aan het licht; de motor wordt luider en bozer naarmate hij zijn hoge rode lijn nadert, met een woestere, scherpere uitlaattoon dan die van een V8. Tot 6000 rpm klinkt hij beter dan de meeste junior supercars met uitzondering van de Huracán, nog bijna 3000 rpm tot ik de begrenzer tijd noem.

Hoewel veel langzamer dan de Performance Quattro, ontbreekt het hem nooit aan impuls. Audi geeft een 0-100 km/u tijd van 3,7 seconden, dat is een tiende van een seconde langzamer; en in de meer agressieve dynamische modi, de dual-clutch automatische transmissie zorgt voor bevredigende upshifts.

2022 Audi R8 RWD V10

De Spyder waarmee ik reed op een route die grotendeels uit smalle bergweggetjes bestond, had, vooral wanneer hij op de meest toelaatbare dynamische stand Performance Dry stond, duidelijk het gevoel dat hij alleen in langzamere en scherpere bochten van achteren werd bestuurd. Dit zorgt voor veel achterwaartse verschuivingen voordat het hard gaat, maar de R8 blijft beter dan sportwagen dun, muscle car genot, de lijn van de bochten wordt gemakkelijker getweaked en gecomprimeerd met zachte inputs en gewichtsverplaatsing in plaats van te proberen om de achterbanden te overweldigen.

2022 Audi R8 RWD V10

De tweede generatie van de R8 is altijd al een buitenbeentje geweest, een zelfbenoemde sportwagen met een chassis dat overduidelijk op de fundamenten van supercars rust en vaak veel logischer lijkt dan de spectaculair onverwachte motor die hem aandrijft. Ondanks de vermindering van het aantal aandrijfwielen, is de Performance RWD nog steeds een auto met logica voor de linker hersenhelft. Het zou een zeer gemakkelijke auto zijn om dagelijks mee te leven.

De tijd dringt voor de R8 om met pensioen te gaan in 2023. Naar verluidt wordt er gewerkt aan een definitieve volledig elektrische opvolger. Maar we zullen hem zeker missen als hij er niet meer is.

Geschreven door E.Ally


 

Vorig NieuwsVolkswagen Polo 2022
Volgende NieuwsFord Fiesta 2022