2023 Mercedes-Benz Vision EQXX:

2023 Mercedes-Benz Vision EQXX:

Er is een actieradius van 1.000 kilometer getest en het conceptvoertuig combineert alle Mercedes-technologieën.

De Vision EQXX, die wordt geïntroduceerd als de "meest efficiënte auto" van Mercedes-Benz, belooft veel meer dan de conceptvoertuigen die we op beurzen zien. Met zijn luchtgekoelde 100 kWh batterij, aerodynamische structuur en gloednieuwe elektrische motoren zal het model baanbrekend zijn in het segment van de elektrische auto's met een actieradius tot 1.000 kilometer.

Ja, al deze informatie werd onthuld tijdens de officiële lancering van de Vision EQXX. Mercedes wil zijn technologieën echter niet alleen in virtuele omgevingen testen. Het model, dat een theoretische actieradius van 1.000 kilometer biedt, heeft een echte test voltooid tussen Duitsland en Frankrijk op één enkele lading.

2023 Mercedes-Benz Vision EQXX


Vertrekkende vanuit het hoofdkwartier van de Electric Software Hub (ESH) in de fabriek van Sindelfingen in Duitsland, slaagde het model erin om de stad Cassis aan de Franse kust te bereiken.

Het technologiecentrum ESH, dat veel digitale tests kan uitvoeren, beschikt ook over ultramoderne simulatieapparatuur. De EQXX bewees zijn kracht in gesimuleerde testritten alvorens aan een echte reis te beginnen.

Nadat de Vision EQXX na de virtuele rijtest zijn capaciteiten had bewezen, besloten de ESH-ingenieurs dat de EQXX een echte test mocht afleggen.

2023 Mercedes-Benz Vision EQXX

Bij zonsopgang reed de Mercedes-Benz Vision EQXX eerst naar Stuttgart en vervolgens naar de snelweg. Hoewel de focus van de test vooral op efficiëntie lag, kozen de testingenieurs ervoor om de EQXX een standaardmotor te laten zijn en met 140 km/u te laten rijden om de verkeersstroom te evenaren. Zoals verwacht stuiten ze op druk verkeer in de Gott hard tunnel, waar het team zich de meeste zorgen over maakt, en bereiken ze vlot de Zwitserse grens. Het voertuig, dat vaak moet stoppen/starten, kan zich dankzij zijn lichte structuur gemakkelijk uit het drukke verkeer redden.

Het team bereikte kort na het verkeer Noord-Italië en kon daar gebruik maken van het regeneratieve remsysteem van het voertuig. Systemen die in staat zijn het voertuig op lange, verkeersvrije wegen op te laden, verhogen eveneens de efficiëntie.

2023 Mercedes-Benz Vision EQXX

Opgemerkt moet worden dat het weer tijdens deze reis ook behoorlijk regenachtig was. Volgens Mercedes-Benz schommelde de luchttemperatuur tijdens de test gemiddeld tussen 4 en 5 graden.

De EQXX, het model met de hoogste productie van zonne-energie in de industrie, biedt 20 procent efficiëntie met 117 zonnepanelen aan het plafond. Volgens Mercedes heeft het systeem precies 25 kilometer bijgedragen aan dit avontuur van 1.000 kilometer.

Dit avontuur duurde 12 uur met een chauffeurswissel van 15 minuten en bandencontroles. De Mercedes-Benz Vision EQXX arriveerde 12 uur later aan de Franse kust. Hieruit bleek eens te meer de consistentie van de ESH-simulaties.

Mercedes wil de technologieën van de Vision EQXX in haar nieuwe modellen gebruiken. Met name de luchtgekoelde batterij en nieuwe batterijontwerpen zullen vanaf 2024 in de nieuwe modellen van de A- en B-serie verschijnen. Door zijn vierdeurs constructie zou de EQXX kunnen uitgroeien tot de volgende generatie van de C. klasse, die nu al als EV wordt bestempeld. 


Emily A.

Vorig NieuwsPininfarina bracht elektrische scooter uit:
Volgende Nieuws2023 Indi One EV: