2022 Mazda MX-30 prijs en kenmerken:

2022 Mazda MX-30 prijs en kenmerken:

De Mazda MX-30 slaagt erin de dingen anders en goed te doen.

De Mazda MX-30 is het bewijs dat het bedrijf goed is in het doorbreken van de normen in de EV markt.

Allereerst schijnt de actieradius een relatief zwakke 124 mijl te zijn, ongeveer gelijk aan een elektrische stadsauto van Honda e. Als gevolg daarvan prijst Mazda de MX-30 aan als tweede auto. Het voordeel van een kleinere batterij is dat hij goedkoper en schoner te produceren is. De 35,5 kWh batterij en de enkele elektromotor leveren 143 pk en 246 Nm koppel via een versnellingsbak met één versnelling.

2022 Mazda MX-30

Als dat allemaal vergelijkbaar klinkt met andere EV's, dan mag je verwachten dat de MX-30 heel anders aanvoelt tijdens het rijden. In tegenstelling tot de instant-on-start-functie die je bij andere EV's krijgt, zal Mazda waarschijnlijk een meer geleidelijke acceleratie bieden, en stil rijden ook buiten het raam, de auto krijgt een geluidsgenerator die de bestuurder een gevoel van koppel en snelheid zal geven, aldus Mazda. Zelfs remmen zal anders aanvoelen. Waar de meeste andere EV's regeneratief remmen zodra je je voet van het pedaal haalt, zal Mazda er waarschijnlijk bijna uitsluitend op vertrouwen dat je het rempedaal indrukt om te stoppen.

2022 Mazda MX-30

De MX-30 zal waarschijnlijk ook wendbaarder aanvoelen in de bochten dan andere EV's. De kleinere batterij betekent dat hij lichter is, maar de auto zal ook uitgerust zijn met Mazda's G-Vectoring Control Plus torque vectoring systeem, dat de auto stabieler laat aanvoelen in de bochten door de binnenste wielen van de auto af te remmen. Het zou de grappigste elektrische mainstream SUV ooit kunnen worden. Alleen de tijd zal het leren.

Er kan in elk geval worden gezegd dat hij een opvallender design heeft dan om het even welke andere Mazda SUV.

2022 Mazda MX-30

De grille strekt zich uit over de hele breedte van de auto, met LED-koplampen aan beide uiteinden en een stuk plastic wrap dat langs de voorste rand van de motorkap loopt. Aan de zijkanten heeft hij een paar kleine, naar achteren scharnierende achterdeuren, en het dak van de auto heeft een contrasterende bekleding waardoor de MX-30 meer loodrecht op de weg lijkt te staan, terwijl de achterkant een paar Mazda-signatuur en ronde achterlichten heeft.

2022 Mazda MX-30

 De MX-30 verschilt niet alleen in zijn stroomvoorziening, maar ook in de materialen die bij zijn constructie worden gebruikt. Een echte eco-EV.
Net als het exterieur heeft ook het interieur een design dat geïnspireerd is op Mazda's huidige modellen, maar dan met een eco-touch. In de praktijk betekent dit dat je een op de bestuurder gerichte lay-out krijgt met een strak design dat mogelijk wordt gemaakt door het sportieve dries paaks stuurwiel en de grote infotainment displays van de auto, waarbij het hoofdscherm wordt bediend door een scroll wiel in plaats van een touchscreen.

Zelfs het praktische aspect van de MX-30 is enigszins onconventioneel. De auto biedt ruim plaats aan vier volwassenen en de toegang tot de achterbank wordt vergemakkelijkt door de omgekeerd scharnierende achterdeuren, wat betekent dat er geen stijlen in het midden van de auto zijn die de toegang belemmeren. 
 

vanaf € 33.140

Emily A:

Vorig Nieuws2022 Lamborghini Urus Evo
Volgende Nieuws2022 Citroen C3 Aircross Suv prijs en functies: