2022 Fiat 500

2022 Fiat 500

Fiat 500 omgebouwd tot elektrische auto

De Fiat 500 is omgebouwd tot een elektrische auto, maar behoudt zijn o zo belangrijke retro-chique look en je kunt hem nog steeds gebruiken als hard-top of cabriolet. Hij is nog steeds groter en zwaarder dan voorheen en concurreert met enkele krachtige EV-alternatieven zoals de Honda e, Mini Electric, Renault Zoe en Peugeot e-208.
In plaats van een hoop ingewikkelde details toe te voegen aan de buitenkant, ging Fiat terug naar de basis en maakte de 500 er gladder, ronder en nog minimalistischer uit dan voorheen.

2022 Fiat 500
Om te beginnen zijn de koplampen van de oude auto vervangen door twee halfronde lampen met gebogen dagrijverlichting die door de motorkap schijnen.


De verzonken deurgrepen en verborgen meters zijn zowat het enige verschil dat je van opzij ziet, en de afwezigheid van een uitlaatpijp is een leuk cadeautje voor een achteraanzicht van de nieuwe auto.

Okay, dus de nieuwe Fiat 500 lijkt aan de buitenkant erg op de oude auto, maar van binnen is het een heel ander verhaal. In plaats van traditionele wijzerplaten is er een gloednieuwe digitale wijzerplaat van zeven inch, en op het dashboard krijg je een groot 10-inch touchscreen met draadloze Apple CarPlay en Android Auto smartphone mirroring.

 


De bedieningselementen voor de verwarming en airconditioning zijn gegroepeerd onder het centrale touchscreen en er is een opbergvak op de plaats van de versnellingspook in een auto met benzine- of dieselmotor.


De nieuwe Fiat 500 wordt geleverd met een 23,7 kWh-batterij met een actieradius van 115 mijl of een 42 kWh-batterij met een actieradius van 199 mijl. Dat is beter dan de Honda e of Smart EQ, maar slechter dan de Renault Zoe. U kunt uw 500 opladen via een driepins stopcontact, maar dat duurt letterlijk de hele nacht. U bent beter af met de optionele 7,4 kW wall box die de accu's volledig oplaadt in iets meer dan zes uur.

2022 Fiat 500
U zult ook het extra geld willen uitgeven voor een 11kW laadkabel, die de zaken aanzienlijk zal versnellen - hoewel het vervelende Fiat er extra voor rekent.


De snelste manier om de grotere accu in de nieuwe Fiat 500 op te laden is met een openbare snellader van 85 kW. Deze kunnen de accu in 35 minuten van leeg tot 80% opladen en in slechts vijf minuten een nuttige lading van 30 mijl toevoegen.


De Fiat 500 wordt geleverd met een 95 pk sterke motor die in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u kan sprinten, of een 118 pk sterke elektromotor die genoeg spierkracht heeft om in negen seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. Dat klinkt niet al te snel, maar de nieuwe 500 accelereert van 0-30 km/u in drie seconden, waardoor hij wendbaar is in de stad en sneller dan de meeste kleine stadsauto's.

2022 Fiat 500
Ook handig in de stad is de automatische noodstop van de nieuwe 500, die voetgangers en fietsers op uw weg detecteert en automatisch op de rem trapt als hij denkt dat u op hen dreigt te botsen. Ook is er de adaptieve cruise control die op snelwegen voor u optrekt en afremt om een veilige afstand te bewaren tussen u en de auto voor u.


Er zijn drie rijmodi: Normaal, Bereik en Sherpa. De Range-modus gebruikt de motor om de accu's op te laden wanneer u remt om de actieradius van de Fiat 500 te vergroten, terwijl het Normal-model dit 'regeneratieve remeffect' vermindert.


De Sherpa-functie beperkt de topsnelheid van de Fiat 500 tot 50 mph (minder dan 93 mph) en schakelt de airconditioning uit. Deze extreme maatregelen zullen van pas komen in geval van nood, wanneer je echt elke laatste kilometer moet afleggen om een oplaadpunt te bereiken.

 

   prijzen vanaf € 24.900


 

Vorig Nieuws2022 Golf R
Volgende Nieuws2022 Peugeot 108